Pozycjonowanie nazwiska w Internecie
Pozycjonowanie nazwiska w Internecie

Co raz więcej osób sięga po zabieg pozycjonowania nazwiska w sieci. Prezesowie firm, dyrektorzy, aktorzy, piosenkarze, ale również i mniej znane osoby, które chcą być w sieci rozpoznawalne, a przede wszystkim pozytywnie kojarzone, promują własne nazwisko w sieci. Są również osoby, których wizerunek w Internecie ucierpiał po publikacji niekorzystnych artykułów czy nawet samodzielnym zamieszczeniu informacji, które z czasem stały się niekorzystne, a nie ma możliwości ich usunięcia.

Osobiście spotkałem się z praktyką, kiedy to prezes pewnej spółki był w trakcie pozyskiwania finansowania na rozwój firmy. W związku z czym chciał poprawić swój wizerunek w Internecie, tak aby osoby poszukujące informacji na jego temat w pierwszej kolejności trafiały na najbardziej atrakcyjne informacje i pokazywały daną osoby w jak najlepszym świetle. Czy jest to możliwe? Oczywiście.

Regularnie przez sieć przewijają się również różne artykuły opowiadające historie osób, które po zamieszczeniu nieodpowiednich zdjęć na Facebooku, czy dokonując niestosownych komentarz zostały zwolniony z pracy, po tym jak właściciel firmy dowiedział się o ich postępowaniu.

Trzeba pamiętać, że wszystko co trafia do Internetu zostaje tam zazwyczaj na zawsze. Nawet jeśli z czasem usuniemy zdjęcia czy treści, ich kopie mogą krążyć przez wiele kolejnych lat. Najgorsze jest to, że ich usunięcie będzie graniczyło z cudem.

Tak więc co robić, żeby nasz wizerunek w Internecie (personal branding) był jak najlepszy?

Przede wszystkim zapobieganie. Unikaj zamieszczania zdjęć, które dziś może nas bawią, ale za kilka lat staną się poważnym problemem. Ile to nierozważnych zdjęć, zwłaszcza młodych ludzi, krąży po sieci w sytuacjach gdy są pijani, w dwuznacznych sytuacjach albo robią coś co przez większość społeczeństwa jest nieakceptowalne. Cześć została zamieszczona przez osoby trzecie, ale ile takich zdjęć dobrowolnie zamieszczamy np na Facebooku? Student, który zamieścił zdjęcie z imprezy w akademiku po kilku latach aplikując na wysokie stanowisko zostanie prześwietlony w Internecie i sytuacja sprzed kilku lat może zaważyć na jego dalszych losach.

Pisz komentarze, których nie będziesz się wstydził za jakiś czas. Takie komentarze na różnych stronach nie zawsze da się szybko usunąć.

Jeżeli podpisujesz się marką firmy upewnij się czy szef akceptuje Twoje wypowiedzi. Wiele już było przypadku na Facebooku czy Twitterze, kiedy pracownik firmy czy obsługującej firmę agencji musiał się solidnie tłumaczyć z dokonanego wpisu. A taki wpis, na który zareaguje wiele osób, nie nadaje się tak po prostu do usunięcia, bo w przypadku marek może to doprowadzić do jeszcze większego zaognienia tematu.

kryzys w social media nbp

Jeszcze nie tak dawno było głośno o nieautoryzowanym wpisie jednego z pracowników Narodowego Banku Polskiego, które przez pomyłkę zamiast z prywatnego konta dodał wpis na koncie Twittera NBP.

Kilka minut po tym wpisie komentarz został usunięty przez bank oraz dodano stosowny komunikat: „Opublikowany kilka minut temu tweet wynikał z nieautoryzowanego użycia komputera i nie jest stanowiskiem NBP. Przepraszamy pana J. Kuźniara. Jeszcze raz przepraszamy p. J. Kuźniara i p. K. Bosaka i wszystkie osoby, które poczuły się dotknięte nieautoryzowanym wpisem na koncie NBP”.

 

No dobrze, ale co można zrobić by być lepiej widocznym i pozytywnie odbieranym w sieci?

  1. Po pierwsze sprawdź jakie wyniki pojawiają się w wyszukiwarce Google gdy wpiszesz tam swoje imię i nazwisko. Sprawdź wyniki zarówno stron jak i grafik. Jeśli zauważysz coś niepokojącego i masz na to wpływ usuń nieodpowiednie treści.
  2. Zacznij myśleć o sobie jak o marce. Czy chcesz być postrzegany jako ekspert czy może utożsamiany z ogólnymi cechami, które mają być połączone z Twoją marką? Kiedy zrozumiesz, jak chcesz aby Twój brand był postrzegany, możesz zacząć rozwijać strategię marki osobistej.
  3. Koniecznie zacznij prowadzić bloga. Nie tylko jest to skuteczny sposób, aby udokumentować swoje myśli na wybrany temat i poprawić swoje pisanie, ale może być doskonałym narzędziem do zdobywania wysokich pozycji w wyszukiwarce. Pamiętaj aby odpowiednio dobierać słowa i tagi do artykułów.
  4. Znajdź sposób na dodawanie wartości i dzielenie się wiedzą.
  5. Współpracuj z innymi silnymi markami. Nawiązuj kontakty i wspierajcie się wzajemnie.
  6. Załóż konto na Linked In i Golden Line. Jest to doskonały sposób, aby pokazać swoje osiągnięcia i przebieg kariery w sieci profesjonalistów z branży. Dołącz do licznych grup dyskusyjnych.
  7. Twitter to kolejne narzędzie do znakomitej komunikacji. Chociaż w Polsce nadal jeszcze nie doceniane tak jak w Stanach. To przez Twittera kandydaci na stanowisko Prezydenta Stanów zjednoczonych rozsyłali najświeższe wiadomości z pierwszej linii sztabów. W swojej najbardziej podstawowej formie Twitter może być skutecznie wykorzystany jako narzędzie do dzielenia się swoimi przemyśleniami z branży i obserwacje osobowych.
  8. Dokonywanie komentarzy na innych stronach i blogach to doskonały sposób na podjęcie dyskusji z ludźmi z branży, promowania swojego bloga i nazwiska oraz zachęcenia innych do komentowania również Twojego bloga.
  9. Opublikuj kilka swoich artykułów na innych stronach tematycznych. Jeśli znasz się dobrze na jakimś temacie udział wywiadów. Daj się poznać jako znawca wybranego tematu. Dziel się wiedzą.
  10. Stwórz swój profil na Google+. Być może nie jest to najczęściej odwiedzany serwis społecznościowy, ale ze względu na twórce serwisu warto zamieścić tam informacje na swój temat.
  11. Pamiętaj aby można było się z tobą łatwo skontaktować. I nie pozwól aby osoby do Ciebie piszące zbyt długo musiały czekać na Twoją odpowiedz. Nadmierny czas oczekiwania szybko spowoduje, że osoby mogą zniechęcić się dalszym kontaktem.
  12. Trzymaj swoją prywatność na kontach społecznościowych dla znajomych i obserwujących, a zamieszczane tam treści odpowiednio selekcjonuj.
  13. Jeśli jesteś w czymś dobry, dziel się posiadaną wiedzą. Nie wszystko należy trzymać dla siebie albo brać za to pieniądze. Inne osoby docenią Twój wkład i pomoc.
  14. Silna marka osobista powinna być wszechobecne i nieustannie się rozwijać.

 

Tagi: , , , , , , ,

Komentarze
Opublikuj komentarz

Brak komentarzy

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>